Wednesday, December 25, 2013

A very merry Christmas indeed

Zonder onrespectvol te willen zijn tegenover alle vorige Kerstmissen, of ondankbaar tegenover alle mensen die ons spectaculaire maaltijden voorschotelden, of ons later op de avond liefdevol omhelsden, aangespoord door net wat te veel champagne: dit was zonder twijfel de beste kerstmis ooit.

We moesten weliswaar negen uur op onze trein wachten wegens noodweer in het oosten.  Dit verpestte een beetje de kerstsfeer want mensen worden blijkbaar nogal kribbig als ze niet op tijd op het kerstdiner kunnen arriveren.  Wij hadden vooral te doen met het arme ViaRail personeel, dat waarschijnlijk ook andere plannen had voor kerstavond dan verwijten naar het hoofd geslingerd krijgen.

wachten...

Maar eens op de trein... werd het heel wat beter.  Een behoorlijk aantal passagiers had afgehaakt in de wachtzaal, dus de volhouders zaten allemaal in hetzelfde schuitje.  En we kregen er nog een gratis avondmaal bovenop. Als excuus voor de vertragingen en oh ja, ook omdat het kerstavond was.

Na wat we moeilijk een nachtrust kunnen noemen (comfortabele zetels om in te zitten, dat wel, maar slapen is wat anders) werden we 's ochtends gewekt met een Merry Christmas en een gratis ontbijt.  Terwijl de schemering langzaam optrok, zagen we de Rocky Mountains geleidelijk verschijnen en de kronkelende trein in de verte zijn lichten werpen op de volgende bocht.  In een poging te beschrijven hoe het was om de Rockies nog eens te zien, ga ik ook deze keer het sentiment niet uit de weg.  U weze gewaarschuwd.




Met mijn neus tegen het raam gedrukt en mijn blik gefixeerd op het schouwspel van de rotsen in het halfdonker, kreeg ik letterlijk vlinders in de buik.  Alsof een oude liefde bekende dat hij me nog leuk vond, kon ik niet wachten op wat er volgen zou, maar wilde ik ook niet dat het moment zou passeren.  In een ogenblik was ik al triest om de heimwee die onvermijdelijk zou volgen.  Heimwee naar de vorige bocht.

Maar niet getreurd!  Ondertussen zijn we aangekomen in onze studio in North Vancouver, waar we eerst wat tijd zullen nemen om bij te slapen, ons fatsoenlijk te installeren en de stad te ontdekken.  En wie weet, rijden we ooit nog eens door de Rockies.*

Kuskus en tot later,
Fien en Jan

*We krijgen bij onze volgende boeking een fikse korting ter excuus voor de vertragingen.  Wegens die tegemoetkoming, het gratis eten en de onvermoeibare vriendelijkheid van het personeel,  zijn wij de grootste Via Rail fans ter wereld.  Dat zou na 9 uur vertraging bij de NMBS wel wat anders zijn, vermoeden wij.

No comments:

Post a Comment